מצב נגישות / ניווט באמצעות מקלדת דלג לתוכן תפריט ניווט נגיש פאנל נגישות איפוס נגישות מפת אתר הצהרת נגישות
הראשונים שהביאו את טיפול גלי ההלם לישראל!

תקנים והסמכות

תו איכות ISO 13485-1 ISO 9001 

עד 80% החזר לכל המבוטחים בביטוחי בריאות בסעיף מחליף ניתוח בגלי הלם בחברות הביטוח: 

הירשם עכשיו לייעוץ חינם!
או
הירשם עכשיו לייעוץ חינם!
או

דילדול העצם – אוסטאופורוזיס

רפואות - טיפול בגלי הלם > דילדול העצם – אוסטאופורוזיס
אוסטאופורוזיס

אוסטאופורוזיס – טיפול בגלי הלם 

דלדול עצם, או בשמו הלועזי אוסטאופורוזיס, היא מחלה של העצם שבה דחיסות המינרלים בעצם פוחתת בגלל פגיעה במשק הסידן, ועקב כך המיקרו-ארכיטקטורה של העצם נפגעת. עצמות הלוקות במחלה חשופות יותר לשברים. במסגרת השיטות הקיימות כיום לטיפול במחלה, הטיפול המונע עדיין נחשב כדרך היעילה ביותר למניעת שברים, והוא כולל פעילות גופנית, תזונה נכונה, תוספי מזון וטיפול תרופתי והורמונאלי. מאחר והמחלה מושפעת בעיקר מהורמון המין הנקבי אסטרוגן, יותר נשים, בפרט לאחר גיל המעבר, לוקות במחלה מאשר גברים.

מה זה אוסטאופורוזיס

אוסטאופורוזיס או דלדול העצם הוא מצב בו העצם הופכת להיות פחות דחוסה ופחות צפופה, ולכן חשופה יותר לשברים.

העצם היא רקמה חיה ופעילה לכל אדם במהלך החיים מתקיימים בו באופן קבוע תהליך של פירוק ובנייה של העצמות כמויות קטנות של עצם נהרסות ומוחלפות בעצם חדשה.

המצב הבריא הוא כשקצב הפירוק של העצם וקצב הבנייה שווה כך שכמות צפיפות העצם אינה משתנה.

ברגע שקצב הפירוק של העצם עולה על קצב הבנייה יש ירידה הדרגתית ומתמשכת בכמות צפיפות העצם.

התוצאה היא ירידה מתמשכת בצפיפות העצם שגורמת לסיכוי גבוה יותר להופעת שברים בעצמות הגוף .

osteoporosis - אוסטאופורוזיס דלדול עצם

אוסטאופורוזיס – גורמים

לאוסטואוםורוזיס יש גורמים תורשתיים וגורמים סביבתיים הם אלו המשפיעים על כמות צפיפות העצם הנדרשת

קיימת השפעה על התהליך של צפיפות העצם ע״י אורח החיים שאנחנו מנהלים כגון תזונה / פעילות גופנית / ומחלות וטיפולים שונים שנעשו במהלך השנים.

אובדן צפיפות העצם או אוסטאופורוזיס מוגדר בשני שלבים :

1.אובדן מועט, מכונה אוסטאופניה.

2.אובדן מרובה, מכונה אוסטאופורוזיס.

גורמי הסיכון העיקריים להופעת אוסטאופורוזיס:

• מין: נשים מצויות ברמת סיכון גבוהה יותר מאשר גברים.

• גיל: מבוגרים מצויים בסיכון גבוה יותר מאשר צעירים.

• מבנה גוף: בעלי מבנה גוף קטן

• תורשה

• עישון.

• הפסקת המחזור החודשי בגיל צעיר

• הפרעות אכילה.

• צריכה מופרזת של אלכוהול.

• צריכה מוגברת של

• מחלות כרוניות שונות

• שימוש ממושך בתרופות

• שכיבה ממושכת

• שברים

• חוסר בוויטמינים ובמינרלים

עד היום המחקרים שנוגעים להשפעה החיובית של גלי ההלם (ESWT) על תאי העצם עוסקים בריפוי שברים עם כשל באיחוי (nonunions) ועיכוב באיחוי השברים. המחקרים המעטים שמתייחסים ישירות לנושא האוסטאופורוזיס מתמקדים בחיות, בד”כ בארנבים.

במרפאות “רפואות” השגנו פריצת דרך בנושא האוסטיאופורוזיס; בעקבות טיפולים להחלקת הצלוליטיס מצאנו בקרב מטופלות שבדקו את הערכים הקליניים של דלדול העצם שלהן לפני ואחרי הטיפול, כי חל שיפור ניכר בערכים אלה בעקבות הטיפולים בגלי הלם, ומטופלות בשלבי הביניים (-1.0 עד -2.5  ומעט יותר) של המחלה הגיעו לערכי הנורמה (מעל -1.0).

בהתבסס על ממצאים אלה ועל ההשפעה המועילה של גלי ההלם על צמיחת תאי העצם באיחוי השברים הבעייתיים, אנו מציעים עתה טיפולים מונעים ומקדמים לנשים עם נטייה לאוסטיאופורוזיס.

בפרקטיקה הקלינית לא ידוע כמעט על גירוי פיזי של העצמות שמעורר אותן להתחיל בפעילות איחוי טבעית. מבחינה זו גלי ההלם מציעים את ההבטחה הגדולה ביותר: הם חודרים לרקמות רכות ומשחררים אנרגיה מכנית בפני שטח העצם, תוך יצירת מיקרו-שברים בקצוות עצם סקלרוטיים (נוקשים, טרשתיים), ומגרים את העצם להחלים באמצעות איחוי השבר הפיזיולוגי (Bara &Synder,2007).

בכל המחקרים נמצא כי גלי הלם מועילים ביותר עבור איחוי מעוכב ועצמות שלא התאחו כהלכה. השיטה בטוחה ונקייה מסיבוכים ויש לשקול את השימוש בה בכל מקרה של איחוי מעוכב בשל יכולתה למנוע ניתוח מיותר ובשל היותה לא-פולשנית ונקיה מסיבוכים (Bara & Synder, 2007;Birnbaum, Wirtz, Siebert, & Heller, 2002; Martini, Giavaresi et al., 2006; Schaden, Fischer & Sailler, 2001; Vogel, Hopf, Eysel, & Rompe, 1997).

במחקר שבדק את השפעת גלי ההלם על תאי עצם MG63 באמצעות מכשיר אלקטרו-הידראולי ומכשיר אלקטרו-מגנטי לטיפול בגלי הלם נבדקו הנזק לתא, חיוניות התא, הביטוי האוסטיאוגני הפנוטיפי וייצור הציטוקין. לתאים ניתנו זרמי אנרגיה בשתי רמות צפיפות בכל מכשיר: 0.15 to 0.18 mJ/mm2   ו- 0.40 mJ/mm2. התוצאות הראו שהגורמים המשפיעים ביותר על פעילות תאי העצם הם המכשירים ורמת צפיפות זרם האנרגיה שנבחרה. נמצא כי השימוש במכשיר אלקטרומגנטי ורמת EFD (רמת צפיפות אנרגיה-energy flux density) נמוכה מ- 0.40 mJ/mm2 עוררו פחות השפעות מיידיות שהורסות ציטוקינים ועוררו טוב יותר צמיחה ופעילות סינטטית של MG63 (Martini, Giavaresi et al., 2006).

שברים מוגדרים כ ‘לא מתאחים’ לאחר 6 חודשים מיום הפציעה. מסקירה של 52 מאמרים בנושא זה והתמקדות ב-635 מטופלים שעברו טיפול בשברים שלא התאחו בעזרת גלי הלם, הוסקו מסקנות יישומיות רציניות מבחינה מדעית וכלכלית. ממרבית המחקרים עולה כי שברים מתגבשים במהלך תקופה של 3 חודשים לאחר הטיפולים בגלי הלם, כך שבמקרה של כשל טיפולי, ניתן לחזור לאופציה הניתוחית ללא עיכוב ממושך (Birnbaum,Wirtz, Siebert, & Heller, 2002; Wang, Yang, Wang, Hsu, & Chen,2004).

במחקר אחר 115 מטופלים עם שברים ואיחוי מעוכב טופלו בגלי הלם ולאחר הטיפול נעשה גם קיבוע של השבר. המעקב ארך בין 3 חודשים ל- 4 שנים. בקרב 75% מהמטופלים, טיפול יחיד בגלי הלם הביא להתגבשות העצם עם ירידה בו זמנית בתסמינים. מלבד תגובות מקומיות זניחות (התנפחות, שטפי דם קטנים) לא נצפו שום סיבוכים (Schaden, Fischer & Sailler, 2001).

מחקר נוסף בדק את השפעת גלי ההלם על מסת העצם וחוזקה לאחר שבר של עצם הירך בקרב 24 ארנבים. החיות חולקו באקראי ל-3 קבוצות: (1) קבוצת ביקורת (ללא גלי הלם), 2) גלי הלם באנרגיה נמוכה (0.18 mJ/mm2 energy flux density with 2000 impulses) ו-3) גלי הלם באנרגיה גבוה (0.47 mJ/mm2 energy flux density with 4000 impulses). מסת העצם (BMD -צפיפות המינרל בעצם, היווצרות יבלתית, אפר ותוכן סידן) וחוזק העצם (עומס שיא, לחץ שיא ומידת הגמישות) הוערכו 12 ו-24 שבועות לאחר הטיפול בגלי הלם. בעוד ערכי ה-BMD(bone mineral density) של הקבוצה שקיבלה רמת אנרגיה גבוהה היו גבוהים משמעותית מקבוצת הביקורת, ערכי ה-BMD של שתי הקבוצות האחרות (קבוצות האנרגיה הנמוכה והביקורת) לא היו מובהקים סטטיסטית. בקבוצה שקיבלה גלי הלם באנרגיה גבוהה נמצאו היווצרות יבלת, אפר וסידן יותר מאשר בקרב קבוצת הביקורת וקבוצת האנרגיה הנמוכה. בתחום חוזק העצם, קבוצת האנרגיה הגבוהה הראתה עמידה בעומס שיא, לחץ שיא ומידת גמישות גבוהים יותר מקבוצות הביקורת והאנרגיה הנמוכה (Wang, Yang, Wang, Hsu, & Chen, 2004).

בעקבות טיפול ביותר מ-150 מטופלים עם שברים שאינם מתאחים באמצעות המכשיר לטיפול בגלי הלם, מצאו החוקרים כי במתן מינון של 1500 עד 3000 פולסים בפגישה, בהתאם לגודל השבר, ניתן לראות את תוצאות השפעות הטיפול בצילומי הרנטגן הראשונים במהלך מעקב של 6-12 שבועות. החוקרים הגיעו לאיחוי שברים ב-83% מהמטופלים לאחר 3-6 חודשים ולטענתם, ניתן להשתמש בשיטה זו גם עם שתלי מתכת, קיבוע בגבס או קיבועי מתכת חיצוניים. בקרב מטופלים שסובלים מחלקי עצם שנעתקו השתמשו החוקרים במכשיר איליזרוב לתיקון ודחיסה לצד גלי ההלם לגירוי פעילות ההחלמה. עם זאת, השברים שלא הגיבו לטיפול היו שברים ניווניים ופגמים גדולים בעצם לא התמלאו (Bara &Synder,2007).

מחקר שטיפל ב- 48 מטופלים שסבלו מפסיאודרטרוזיס (pseudarthroses-תזוזה של העצם במקום השבר בגלל החלמה לא תקינה) של הרגלים בגלי הלם באנרגיה גבוהה, המטופלים סבלו מהבעיה כ- 12 חודשים ועברו בממוצע 2.4 התערבויות כירורגיות קודם לכן. הטיפול כלל סך של 3000 פולסים עם צפיפות אנרגיה של 0.6 mJ/mm2. איחוי עצם הושג ב-60.4% מהמטופלים לאחר כ- 3.4 חודשים בממוצע. וכמו במחקר הקודם, הטיפול נכשל בעיקר בסוגים אטרופיים (ניווניים) של הפסיאודרטרוזיס ובהפרעות מולדות בעצמות, כמו fibrous dysplasia או osteogenesis imperfecta(Vogel, Hopf, Eysel, & Rompe, 1997).

לאור כל האמור לעיל, אין ספק שבגלי ההלם קיים פוטנציאל אדיר לצמיחה ועיבוי של תאי עצם.

ביבליוגרפיה

Bara T, Synder M. (2007). Nine-years experience with the use of shock waves for treatment of bone union disturbances. Ortop Traumatol Rehabil., 9(3), 254-8.

Birnbaum, K., Wirtz, D., Siebert, C., and Heller, K. (2002). Use of extracorporeal shock-wave therapy (ESWT) in the treatment of non-unions: A review of the literature. Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery, 122(6).

Martini, L., Giavaresi, G. et al. (2006). Early effects of extracorporeal shock wave treatment on osteoblast-like cells: A comparative study between electromagnetic and electrohydraulic devices. Journal of Trauma-Injury Infection & Critical Care, 61(5), 1198-1206.

Schaden, W., Fischer, A. , Sailler, A.  (2001). Extracorporeal Shock Wave Therapy of Nonunion or Delayed Osseous Union. Clinical Orthopaedics & Related Research, 387 , 90-94

Vogel, J., Hopf, C., Eysel, P., and Rompe, JD.. (1997). Application of extracorporeal shock-waves in the treatment of pseudarthrosis of the lower extremity. Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery, 116(8).

Wang, CJ., Yang, KD., Wang, FS., Hsu, CC., & Chen, HH. (2004). Shock wave treatment shows dose-dependent enhancement of bone mass and bone strength after fracture of the femur. Bone, 34(1), 225-230.

 

הירשם עכשיו לייעוץ חינם

אנו מעניקים את הטיפול היעיל ביותר ל..

מידע מקצועי
פריצת דיסק תסמינים

פריצת דיסק – תסמינים

התמודדות עם כאבי גב או אי נוחות בצוואר יכולה להיות מאבק יומיומי עבור רבים, המשפיע באופן משמעותי על איכות חייהם. בין שלל הסיבות לכאב כזה,

פציעות ספורט נפוצות

פציעות ספורט נפוצות ואיך לטפל בהן

השאיפה למצוינות אתלטית או אפילו למשחק פנאי תורמת המון למשתתפים, אך מגיעה עם הסיכון לפציעות, שיכולות להשבית את הספורטאים ולפגוע בביצועיהם. פציעות ספורט נפוצות יכולות

דקירות בכף רגל

דקירות בכף רגל

דמיינו שאתם הולכים ברחוב, עסוקים בענייניכם, ופתאום אתם חשים כאב חד בתחתית כף הרגל. הכאב כל כך פתאומי ועז שאתם עלולים לחשוב שדרכתם על משהו

כאבים בגפיים

סיבות לכאבים בגפיים ודרכי טיפול

כאבים בגפיים, בין אם מדובר בכאב חד או בכאב עמום ומתמשך, עלולים להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים. הגפיים, הכוללות את הידיים והרגליים, חיוניות לביצוע

כאב גב כרוני

סובלים מכאב גב כרוני – מה עושים?

כאב גב כרוני, אי נוחות מתמשכת בגב שנמשכת למעלה משלושה חודשים, היא מחלה שכיחה שמשפיעה על מיליונים ברחבי העולם. לא מדובר רק בכאב הפיזי. אי

טיפולים אלטרנטיביים לדלקת מפרקים

טיפולים אלטרנטיביים לדלקת מפרקים

כאבי גב תחתון חזקים יכולים להשפיע על יכולתך לבצע משימות ופעילויות יום-יומיות. הכאבים נובעים בדר”כ בשל בעיות בריאות פיזיות ונפשיות. כדי לטפל ביעילות בכאבי גב תחתון חזקים, חשוב להבין את הגורמים לכאבי גב תחתון חזקים כדי למצוא את אפשרויות הטיפול הטובות ביותר.

כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגליים

כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגליים

כאבי גב תחתון חזקים יכולים להשפיע על יכולתך לבצע משימות ופעילויות יום-יומיות. הכאבים נובעים בדר”כ בשל בעיות בריאות פיזיות ונפשיות. כדי לטפל ביעילות בכאבי גב תחתון חזקים, חשוב להבין את הגורמים לכאבי גב תחתון חזקים כדי למצוא את אפשרויות הטיפול הטובות ביותר.

כאבי גב תחתון חזקים

כאבי גב תחתון חזקים

כאבי גב תחתון חזקים יכולים להשפיע על יכולתך לבצע משימות ופעילויות יום-יומיות. הכאבים נובעים בדר”כ בשל בעיות בריאות פיזיות ונפשיות. כדי לטפל ביעילות בכאבי גב תחתון חזקים, חשוב להבין את הגורמים לכאבי גב תחתון חזקים כדי למצוא את אפשרויות הטיפול הטובות ביותר.

טיפול בכאבי גב תחתון

טיפול בכאבי גב תחתון

כאבי גב תחתון הם בעיה נפוצה המשפיעה על אנשים בכל הגילאים. למרבה המזל, ישנם מגוון טיפולים זמינים שיכולים לעזור להפחית כאב ולשפר את איכות החיים.

טיפול בפציעות ספורט

טיפול בפציעות ספורט

פציעות ספורט הן תופעה שכיחה בקרב ספורטאים מכל הרמות, מחובבנים ועד מקצוענים. פציעות אלו יכולות לנוע בין מתיחות ונקעים קלים ועד לפציעות חמורות יותר כגון

טיפול בגלי הלם נגד כאבים בכתפיים ובשכמות

כאבי כתפיים

כאבי כתפיים הם בעיה שכיחה שיכולה להיגרם ממגוון גורמים. הכאב יכול להשתנות בין קל לחמור ועלול להקרין גם לצוואר, לזרועות ו/או לגב.

דלקת בכתף

דלקת בכתף טיפול

טיפול יעיל בדלקות בכתף סובלים מדלקות בכתף שלא עוברות? במרפאות כאב לטיפול בכאבים כרוניים של רפואות מציעים לכם טיפול יעיל ולא פולשני לבעיה באמצעות גלי

כאבי גב עליון

כאבי גב עליון

טיפול יעיל ולא פולשני לכאבי גב עליון כאבי גב עליון הם בעיה אופיינית לעידן המודרני עקב עבודה ממושכת מול מסכי מחשב. ישיבה זו גורמת לניוון

גלי הלם כללית

גלי הלם כללית

טיפול בגלי הלם כללית חברים בקופת חולים כללית? סובלים מכאבים ומבקשים לטפל בהם עם גלי הלם? במרפאות של “רפואות” הפעולות באחד עשרה מקומות ברחבי הארץ,

טיפול בגלי הלם כללית מושלם

טיפול בגלי הלם כללית מושלם

מבוטחי כללית מושלם מוזמנים לטיפולי גלי הלם באחת עשרה המרפאות של רפואות, מרפאות כאב לטיפול בכאבים כרוניים, הפרושות ברחבי הארץ. הטיפול בגלי הלם כללית מושלם מיועד

דורבן בעקב אכילס

דורבן בעקב אכילס

על בעיית דורבן בעקב אכילס במרפאות כאב לטיפול בכאבים כרוניים “מרפאות” מטפלים באמצעות שיטה מתקדמת, לא פולשנית ואפקטיבית של גלי הלם בבעיות שונות, לרבות בעיית

חיזוק הסוגרים

חיזוק הסוגרים

חיזוק הסוגרים עזרת גלי הלם לא אחת חיזוק הסוגרים קשור באופן ישיר לחיזוק אברי רצפת האגן. עבור מקרים אלו מציעים לכם במרפאות של רשת רפואות

בריחת שתן לנשים

בריחת שתן לנשים

טיפול בבריחת שתן נשים בריחת שתן נשים הינה תופעה נפוצה הגורמת לסובלות ממנה לחוסר נוחות, ואף לשיבוש אורחות חיים עם הימנעות מיציאה מהבית וממפגש עם

טיפול בדורבן מכבי

טיפול בדורבן מכבי

טיפול בדורבן בעקב מכבי מבוטחים בקופת חולים מכבי וסובלים מבעיית דורבן בכף הרגל? חשוב שתדעו כי בימינו טיפול בדורבן בעקב מכבי כולל הליך אפקטיבי וחדיש

פתרון לכאבי ברכיים

פתרון לכאבי ברכיים

במרפאות כאב לטיפול בכאבים כרוניים של רפואות מספקים מענה לבעיות שונות באמצעות טיפול בגלי הלם, לרבות פתרון לכאבי ברכיים הנובע מהסתיידות ודלקות בגידים, וכן עקב

כאבים בצוואר העליון

כאבים בצוואר העליון

כאבי צוואר הפכו בעשורים האחרונים לתופעה שכיחה למדי, במיוחד לאור תרבות העבודה מול המחשב. בעבודה מול מחשב, בצפייה ממושכת בטלפון נייד או בטלוויזיה, אנו עלולים

כאבים בכף היד

כאבים בכף היד

כאב בכף היד אחד הגורמים המרכזיים לכאבים כרוניים בגוף הוא מצב של דלקת. דלקת הוא תהליך שאותו יוזם הגוף בכדי להתמודד עם ליקויים ובעיות שונות

דלקות בכף היד

דלקות בכף היד

דלקת בכף היד מתיחה של גידי כף היד או שורש כף היד, תנועה חדה או חבלה באזור כף היד, יכולות כולן להוביל למצב של היווצרות

הסתיידות בכתף

הסתיידות בכתף

מה זה הסתיידות בכתף? הסתיידות בכתף מתייחסת להצטברות של גבישי סידן ברקמות הרכות של הכתף, במיוחד בתוך הגידים או סביבם. תופעה זו אינה רק הצטברות

כאבי כתף וצוואר

כאבי כתף וצוואר

כאבים בצוואר ובכתף כאבים באזור הצוואר, הגב העליון והכתפיים הם לא תופעה חדשה של העידן המודרני, אבל בעידן הנוכחי כאבים אלה נובעים בדרך כלל מפעילויות

כאבים עזים ברגליים

כאבים עזים ברגליים

כאבים חזקים ברגליים כאבים יכולים להתפתח בכל מקום בגוף ובמרבית הפעמים גם אפשר לפענח את הגורם להם, גם ללא סדרה ארוכה של בדיקות. יחד עם

כאבים בגב תחתון ואגן

כאבים בגב תחתון ואגן

כאבי גב תחתון ואגן כאבים באזור הגב התחתון היא תופעה שכיחה מאוד, במיוחד בעידן המודרני בו רובנו מעבירים את זמננו בישיבה ארוכה, לרוב בתנוחה לא

טיפול בהידבקויות ניתוח קיסרי

טיפול בהידבקויות ניתוח קיסרי

הידבקויות אחרי ניתוח קיסרי כ-50% מהנשים שעברו ניתוח קיסרי תסבולנה ממצב של הידבקויות אחרי ניתוח קיסרי. כל ניתוח קיסרי נוסף שעוברת האישה, יגביר את הסיכוי

טיפול בצלקת של ניתוח קיסרי

טיפול בצלקת של ניתוח קיסרי

צלקת ניתוח קיסרי במסגרת ניתוח קיסרי מבוצע חתך משמעותי באזור הבטן התחתונה, דרכו מיילדים למעשה את התינוק. לצורך סגירת החתך מבוצעת תפירה של שכבות העור

איך מטפלים בפריצת דיסק

איך מטפלים בפריצת דיסק

פריצת דיסק בין כל סוגי הגורמים לכאבי גב, פריצת דיסק היא ללא ספק המפחידה ביותר ולמרבה הצער, גם הנפוצה ביותר. יחד עם זאת, כשיורדים יותר

דלקת וכאבים ברצפת האגן

דלקת וכאבים ברצפת האגן

תפקוד לקוי של רצפת האגן הפרעה בתפקוד רצפת האגן היא חוסר היכולת לבצע תפקוד שיגרתי כראוי ולתאם את שרירי רצפת האגן, כך שתתקיים פעילות תקינה

דה קרוון (דה קרווין)

דה קרוון (דה קרווין)

דלקת דה קרווין – כל מה שחשוב לדעת עליה טנוסינוביטיס של דה קרווין הידועה גם בשם – תסמונת דה קרוון היא דלקת (טנדיניטיס) של הגידים

רפואות גלי הלם

 מומחי רפואות לשרותך…